poniedziałek, 30 września 2013

Dynia w roli głównej - krem z dyni i dynia wytrawna






Wiecie, że jest aż 20 gatunków dyni? Ja nie wiedziałam, dopiero jak zaczęłam szperać w internecie znalazłam tę wiadomość. Niektóre owoce dyni są hodowane wyłącznie do celów ozdobnych, na szczęście sporo jest też gatunków jadalnych. Na warszawskich straganach i w sklepach dynie są dostępne już od jakiegoś czasu. A jeśli można je kupić to znaczy też, ze można je u mnie w domu zjeść.
 Słodki smak dyni doskonale nadaje się do zup, uzupełniając się ze smakiem cebuli i imbiru. 



Składniki na 4-6 osób

1 łyżka stołowa oleju słonecznikowego
2 łyżki stołowe masła
niewielki, starty na tarce korzeń imbiru
1 pokrojona w plastry duża cebula
około 60 dkg pokrojonej w kostkę dyni
2 i pół szklanki wywaru warzywnego
spora szczypta startej gałki muszkatołowej
1-2 łyżeczki soku z cytryny
szklanka mleka
sól i świeżo zmielony pieprz


W dużym rondlu z grubym dnem rozgrzej olej i masło i często mieszając delikatnie podsmażaj cebulę i starty imbir przez 4 - 5 minut, aż zmięknie, ale nie zbrązowieje. Dołóż dynię, dobrze wymieszaj, przykryj i duś pod przykryciem na małym ogniu przez około 10 minut, aż dynia będzie prawie miękka. Od czasu do czasu mieszaj, żeby dynia nie przywarła.
Dodaj wywar, gałkę muszkatołową, sól i pieprz. Zagotuj, a potem gotuj na wolnym ogniu przez około 10 minut, aż warzywa będą zupełnie miękkie. Odstaw do ostygnięcia, po czym zmiksuj aż do otrzymania gładkiej konsystencji. Dolej mleko. Podgrzej i spróbuj, czy zupa jest dobrze przyprawiona. Dodaj sok z cytryny. Podawaj gorącą. 

Smacznego!



Na zdjęciu powyżej, mój krem z dyni w bardzo jednoznacznym opakowaniu - w słoiku! Pojechał do mojej przyjaciółki i jej chłopaka.. ale nie dojechał bo się słoik zbił po drodze niestety :( Ale jesteśmy już umówieni na gotowanie kremu z dyni w najbliższym czasie.


 Zamknij też dynię w słoiku!

Poniżej podaję Wam przepis na dynię w słoiku, wytrawną :) Nie mam niestety zdjęcia. Zrobiłam dwa słoiczki i zostały bardzo szybko zjedzone, ale zamierzam zrobić jej więcej, więc na pewno wstawię jakieś zdjęcie. Tymczasem przepis może Wam się przydać. Powodzenia!


dynia pokrojona w kostkę
1 szklanka octu 10%
15 sztuk goździków
5 sztuk ziela angielskiego
10 - 15 łyżek cukru ( tutaj panuje dowolność, dynia powinna być słodko-kwaśna)
6 szklanek wody
sól





Dynię pokrój na dowolne kawałki,wydrąż miąższ, następnie pokrój w dowolną kostkę. Pestki wybierz, rozłóż na papierze i susz w otwartym piekarniku.
Zagotuj wodę w dużym garnku, lekko posól. Do gotującej wody, włóż pokrojoną dynię, zagotuj i natychmiast wyjmij łyżką cedzakową.

Zalewa:
Do garnka wlej wodę i ocet dodaj goździki, ziele angielskie i cukier, wymieszaj i zagotuj. Dynię ułóż w słoikach i zalej gorącą zalewą, postaraj się by w każdym słoiku był goździk. Słoiki zakręć, ustaw do góry dnem na ręczniku i pozostaw je tak do ostygnięcia - nie pasteryzuj. 

Ta dynia jest przepyszna!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz